Uudised

Nissan tutvustas Oslos seitsmekohalist elektrisõidukit

e-NV200 on ainus 7-kohaline elektrisõiduk turul
Elektriautosid saadab Põhjamaades suur menu
Eestil tuleb otsustada, mida teha elektriautodega

Sel nädalal tutvustati Oslos ajakirjanikele Nissani elektrisõidukite edulugu Põhjamaades ja  täiselektrilise kaubiku e-NV200 7-kohalist versiooni. 

Seitsmekohaline Evalia oli e-NV200 tootmisplaanides algusest peale, kuna turul valitseb selles osas tühjus. Nüüd on olemas sõiduk, mis võiks rahuldada nii ettevõtjate kui ka suurperede vajaduse.

Esimest korda toodi tootmisküps, seitse sõitjat mahutav Evalia ajakirjanike ette kevadisel Genfi autonäitusel. Oslos oli esmakordne võimalus ka ise rooli istuda ning teha linnas ja selle lähiümbruses täiselektrilist proovisõitu.


Loodud linnas liikuma

Lisaks seitsmele kohale on e-NV200 saanud juurde ka väikesi uuendusi. Evalial on ees ja taga kaasaegsed leed-tuled, aktiivturvavarustusse on lisandunud uudne jalakäijate hoiatussüsteem. 

Kaks külgmist liugust teevad sõitjate sisenemise ja väljumise väga mugavaks. Kõige suuremaks “uudiseks” aga nimetab tootja punase värvi lisandumist valikusse. Tuleb tõdeda, et punasena näeb sõiduk tõesti silmapaistev välja.

Nagu enamus tootjaid, tõdeb ka Nissan, et tänapäevased elektrisõidukid on mõeldud kasutamiseks linnaliikluses, et vähendada heitmete- ja mürakoguseid. Nissani EV perekonna kõigi liikmete “kütusekulu” on kõige optimaalsem just linnakiirustel, vahemikus 40-80 km/h.

Seitse inimest mahub Evaliasse kenasti istuma, ehkki teises ja kolmandas istmereas napib pikemale inimesele põlve- ja küljeruumi ning jäik vedrustus tekitab tunde, et väga pikka sõitu selle autoga teha ei taha.  See-eest pearuumi üle kurta ei saa, juhi ja katuse vahel on vägev õhuruum. 

Sõitjate reisipagas mahub kenasti pakiruumi ära. Ka on võimalik Evaliat kasutada näiteks sõimerühma laste transpordiks- istmerea taha saab ülestikku lappida 3-4 lapsekäru.

7-kohaline Evalia on täiesti heitmevaba ning sobib eelkõige transfeerteenuse osutajatele- näiteks lennujaamast hotelli inimeste transportimiseks- aga samahästi võiksid ruumika elektrisõiduki soetamist kaaluda ka taksoettevõtted ning kolme ja enama lapsega pered.

Eestis on Evalia hind, võrreldes lähinaabrite Läti ja Leedu ning põhja poole jäävate riikidega, kõige soodsam. Seitsmekohalise kaubiku baasil loodud sõiduki hind algab 37 150 eurost.


170 km sõiduraadiust ühe laadimisega ja kuni 5 aastat garantiid

Ühe laadimisega suudab 80kW elektrimootoriga ning 24 kWh patareipakiga  7-kohaline Evalia läbida kuni 170 kilomeetrit. Sõiduraadiust aitab pikendada linnaliikluses tagasilaetav energia. Seades käigukangi asendisse B (break), on võimalik regeneratiivse tagasilaadimisega salvestada kuni 35% rohkem “nullenergiat”.

e-NV200 saab laadida kolmel eri moel. 10A 220V pistikust võtab 100% laadimistsükkel aega 12 tundi. 16A 220V kodulaadijaga kestab tsükkel 8 tundi. Laadijale vajalikud juhtmed on komplektis kaasas. ELMO laadimisvõrgust on kiirlaadimisega võimalik täita 80% akudest 30-40-minutiga.

e-NV200 on varustatud Põhjamaade paketiga, mis võimaldab auto panna talvel eelsoojenema. Kasutajate käsutuses on Nissan Carwings äpp, mis üle mobiiltelefoni võimaldab mugavalt auto olekut jälgida: kui palju on akut kulunud/laetud, kus auto viibib, lülitada sisse soojendust jms.

Tootja annab omalt poolt e-NV200le kaks erinevat garantiid: kõigile nn. tavaauto osadele kehtib 3 aastat või kuni 100 000 km läbisõitu garantii ning elektriauto osadele, sh. akudele on ette nähtud 5 aastat/ 100 000 km garantii.

Vanad patareipakid saavad uue elu

Kuna esimesed Leafid on alles neli aastat kasutuses olnud, ei tea keegi täpselt, kuidas toimib järelturg ning mis juhtub akudega nende elukaare lõpus. Kui Nissani EV- perekonna sõidukite  puhul on asi lihtne- 99% keredetailidest on taaskasutatavad, siis akude taas-ja uuskasutuse jaoks on Nissan välja töötanud eraldi programmi, nimetusega 4R: recycle, reuse, refabricate, resell (uuskasuta, taaskasuta, töötle ümber, müü edasi).

Neljas segmendis käib usin koostöövõimaluste kaardistamine ning eksperimentaalsed projektid on juba ka töös. Näiteks on Pariisi moodsas kontormajas ettevõte, mis oma soojus-ja elektrienergia saab vanadelt akudelt. Selleks, et kontorit ülal pidada, kulub vaid kaks elektrilise kaubiku Kangoo akupakki.

Hispaanias, Nissani tehases, töötab tootmisliin, mille energiavajadus on 1008kWh ning see saadakse 42lt Leafi akupakilt. Sarnaseid näiteid on veelgi- Nissani pühendunud klientideks on mitmed tuulepargid, mis salvestavad kogutud energiat elektriautode kasutatud akudesse jne.


Põhjamaades läheb elektriautodel väga hästi

Lisaks konkreetse uudismudeli tutvustusele, tehti ajakirjanikele Oslos ka põhjalik ülevaade elektrisõidukite müügist Põhjamaades ning vaadeldi elektrisõidukite tulevikku üleilmses kontekstis. Elektriautode ja tugivõrkude arenduses on tänasel päeval esrinnas Norra, järgneb Holland ja kolmas on Rootsi. Neis riikides täiustatakse pidevalt ka valitsuse-poolseid toetusmeetmeid.

Nissan tegutseb kogu maailmas 43 turul, neist Euroopas on 31. Tänaseks on Nissan müünud kogu maailmas 190 000 elektriautot ning ainult elektri toel on läbitud üle miljardi kilomeetri. Elektriautode turul on Nissan, alates Leafi tulekust, olnud kõigutamatu liider. 7-kohalisele Evaliale ennustab Nissan samuti menukat müüki, sest sarnaselt mahukat, üksnes elektri jõul liikuvat sõidukit, teistel konkurentidel ei ole.

Statistiliselt kõige suurema hüppe tegi Nissani elektriautode müük 2013. aastal, mil kasv, võrrelduna eelmise aastaga, oli 76,8%. Huvitava faktina toodi ka välja see, et iga 1000 elektriauto lisandumisel linnaliiklusse, väheneb CO2 heitmete kogus aastas 32 000 kg võrra.


Toetusprogrammi asemel muud soodustused

Ehkki meie praegune valitsus on kõva häälega lubanud viia Eesti Põhjala riikide hulka, ei paista- vähemalt elektrisõidukite turul- selle lubaduse täideminekut mitte kuskilt. Mitmed esinejad Soomest, Norrast ja Rootsist tõdesid oma ettekannetes, et Eesti senine edulugu elektrisõidukite levikus ja laadimisvõrgu ehitamisel on kahanenud olematuks ning seni tehtud töö on jäetud sinnapaika, seadmata selgeid eesmärke.

Fores-nõustamiskeskuse tegevjuht Mattias Goldmann näeb Eestit Rootsi ja Soome elektriautoomanike nädalavahetuse turismisihtkohana: “Teil on olemas väga korralik laadimisvõrgustik ning Eesti on laevasõidu kaugusel näiteks suvepuhkusele tulekuks või nädalavahetuse veetmiseks,” oli Goldmann optimistlik. “Teil tuleb ära lahendada praegune süsteem, kus Eestis elektriauto laadimiseks on vaja eelnevalt sõlmida leping ja omandada kaart- see on liiga keeruline. Märksa mugavam oleks lahendada süsteem, sarnaselt kütusetanklatele- sisestad krediitkaardi ja maksad saadud teenuse eest.”

Oma ettekandes tõi Goldmann välja ka võimalikud soodustused, mida elektriauto omanikud kõikjal Põhjamaades võiksid saada: bussiradadel sõitmine on siiani seadusega lubatud vaid paaris riigis, tasuta parkimine samuti.

Ka tuleks luua elektriauto omanikele maksueelised- näiteks ei maksa nad auto aastamaksu, saavad käibemaksutagastuse jms. Väga oluline on siiski ka valitsuse tugi elektriauto ostmisel. Näiteks Rootsis saab ostja auto maksumusest tagasi 40%, Norras on ostja vabastatud reast automaksudest.

Läti ja Eesti on selles osas teinud suure tagasimineku. Niipea, kui valitsused lõpetasid elektrisõidukite toetusprogrammi, langes müük nulli. Oslo linnapildis aga on juba täna iga viies sõiduk elektriline ning nende hulk kasvab iga päevaga. “Kui tahate olla kursis kõige kuumemate uudistega elektriautode turul, sõitke Oslosse,” ütleb Mattias Goldmann.

Ylle Rajasaar

Oslo


Vaata autofirmade sooduspakkumisi