Uudised

Kütusekulu ja saaste: VAG pole ainus patune

ams avaldas oma mõõtmistulemused
Lubatust rohkem saastasid kõik
NEDC-metoodika eelistab väikesi mootoreid

Ehk valitsesid Saksa autoajakirja "auto motor und sport" (ams) toimetuses rahvusliku ühtsuse meeleolu ja soov näidata, et Volkswageni-Audi grupp (VAG) pole ainuke, kes oma sõidukite kütusekulu ja saastet tegelikust väiksemana näitab. 

Kuid tõenäolisem on arvata, et Saksa autoajakirjanikud tahtsid veel kord meie tähelepanu juhtida kütusekulu/saaste ümber käivale üleeuroopalisele vassimisele.

Niisiis võttis ajakirja toimetus appi briti firma Emissions Analytics (EMA) ning mõõtis kõigepealt 9 auto lämmastikuoksiidide (NOx) päästu. 

Sõideti ams nn. ökosõidumarsruudil, mis sisaldab linnasõitu (kuni 50 km/h) ning kaht maanteesõidulõiku (esimeses kuni 80, teises kuni 100 km/h) nende vahele jääva kiirteelõiguga (kuni 130 km/h).

Vaatluse all olid heitgaasinormi Euro 6 täitvad diiselautod, kuid võrdlemiseks kaasati ka väike ottomootor suures Ford Mondeos, ja normile Euro 5 vastav "paha" EA-189-mootor Audis.

Tulemused esitame tabelina.

AutoVõimsus hjNOx norm g/kmNOx tegelik g/kmÜle normi, korda
VW Golf 2.0 TDI1500,080,1481,9
Mercedes-Benz C 250 d2040,080,2152,7
Mazda CX-3 Skyactiv-D1050,080,2843,6
BMW X5 25d2310,080,4625,8
Opel Mokka 1.6 CDTI1360,080,4776,0
Volvo XC90 D52250,080,4986,2
Fiat 500X 1.6 Multijet1200,080,84510,6
Audi Q3 2.0 TDI (EA-189)1400,180,8644,8
Ford Mondeo 1.0 Ecoboost1250,060,0961,6

 

Näeme, et normiga ei saanud hakkama ükski sõiduk, ja kui VW Golfi tulemusega võib veel rahule jääda, siis BMW-st Fiatini on lood kehvad. Audi Q3 eritas absoluutselt küll kõige rohkem lämmastikuoksiide, kuid tema mootor pidi vastama kõigest Euro 5-normile. 

Ettearvatult sai parima tulemuse ottomootoriga Ford, kuid tema saaste kasvas kohe, kui üheliitrist mootorikest tugevamalt koormati. Olgu märgitud, et Mazda sai hea tulemuse katalüsaatorit kasutamata, üksnes mootoriehituslike võtetega (madal surveaste, põlemiskambri kuju optimeerimine jne). 

Samuti täheldas ams, et katalüsaatorisüsteemi keerukus (näit. AdBlued kasutav selektiivkatalüsaator) ja heitgaaside puhtus pole omavahel kuigi tugevalt seotud.

Järgmisena mõõdeti Euro 6-normi täitvate autode kütusekulu. Viimasest sõltub teatavasti otseselt ka auto CO2 pääst: ühe liitri bensiini põlemisel tekib keskmiselt 2,33 kg süsinikdioksiidi, liitri diislikütuse põlemisel aga 2,63 kg. 

Mõõtmised tehti taas ams ökosõidumarsruudil, kuid linnasõidu osa suurendati. Võrdluseks on järgnevas tabelis toodud ka ams tavalisel teekonnal mõõdetud kütusekulu.

AutoKütusNEDC kulu
l/100 km
EMA kulu
l/100 km
ams kulu
l/100 km
EMA/NEDC
enamkulu %
VW GolfD4,25,05,318
Mazda CX-3D4,04,85,219
Ford MondeoB5,16,67,030
M-B C 250D4,56,05,732
Volvo XC90D5,87,87,735
BMW X5D5,87,97,636
Opel MokkaD4,15,75,938
Fiat 500XD4,16,05,946
Keskmine-4,76,26,032

Näeme, et taas esinevad hästi Golf ja Mazda ning kõige kehvemini Fiat. Keskmine ülekulu aga on 32%, mis klapib meie poolt varemgi soovitatud rusikareegliga: teie uue auto tegelikku keskmist kütusekulu näitab üsna hästi tootja antud linnakulu.

Lisaks viimasele mõõtmistsüklile on ams andmebaasis kirjas viimas 12 aasta jooksul mõõdetud enam kui 3500 auto kütusekulud. Nende põhjal saab teha mõningaid järeldusi.

1. Uurides, missuguse autoehitaja sõidukid lubatust kõige rohkem või kõige vähem kütust tarvitavad, koostas ams pingerea, millest toome ära viis esimest ja kuus viimast. (Viimased on seekord esimestest paremad).

Kõige suurema ülekuluga paistavad silma Peugeot (14,4%), Renault (14,3%), Fiat (12,8%) ning Citroën ja Volvo (12,5%). Üsna ausalt käitub Lexus, kelle autod tarbivad täpselt avaldatud koguse. Edasi tulevad firmad, kelle autode tegelik keskmine kütusekulu on ametlikust väiksem: Land Rover (-3,4%), Porsche (-4,8%), Infiniti (-5,2%), Subaru (-6,0%) ning Jaguar (-11,4%).

Keskmine ülekulu on ams andmeil 6,4%

2. Kui teil tekkis kahtlus, et praegune kütusekulu mõõtmise metoodika NEDC (sks. NEFZ) eelistab väikesi mootoreid, siis olete õigel teel. Nii kulutas 1,4-liitrise mootoriga Škoda Fabia ams testis ametlikust 44% rohkem. 

Samas öeldakse, et kui te Ford Mustangit NEDC 13,5-liitrise janu pärast osta ei julge, võite ümber mõelda -- tegelikus elus mõõdetud 9,2 l/100 km on ametlikust 32% vähem. Saksa ajakirja andmebaasist selgub üldine suundumus: kuni liitrise töömahuga mootorid kulutavad kütust lubatust 11,4%, kuni 1,5-liitrised aga 9,9% rohkem. Üle 3-liitrise mahuga jõuallikad aga tarbivad lubatust 7,6% ning suuremad kui 4-liitrised 13,3% vähem kütust.

3. NEDC eelistab automaatkäigukaste. Nimelt saavad need mõõtmise ajal töötada oma suva järgi, käsikäigukastiga autodel aga on igal mõõtmisetapil nõutav kindla käigu sisselülitamine, kuigi see ei pruugi kõige ökonoomsem olla. 

Seetõttu kulutavad klassikalise automaatkäigukastiga autod ametlikust väärtusest ligi 12% enam, DSG-kasti puhul on ülekulu umbes 9% ning käsikastiga autodel veidi üle 4%.

4. Linnasõidukiiruse vähendamine ei kahanda kütusekulu. Liiga aeglasel sõidul töötab sisepõlemismootor ebaefektiivselt. Näiteks Fiat 500X kulutas 30 km/h sõites umbes 6 l/100 km ning eritas 0,7 g NOx kilomeetri kohta. 

Kiirusel 40 km/h oli kütusekulu vaid veidi üle 5 l/100 km, NOx pääst aga 0,4 g/km. "Viiekümnega" sõites jäi kütusekulu ikka 5 liitri juurde, lämmastikuoksiide aga tekkis kilomeetriga vaid 0,3 g. Mis tähendab, et linnaõhu puhtust ei kasvata kiirusepiirangud, vaid liiklusvoogude optimeerimine.

Ning ei saa me läbi töömahuta: linnas tekitas VW Golfi (tänapäeva mõistes üsna suur) 2-liitrine diiselmootori lämmastikuoksiide vähem kui Ford Mondeo 1-liitrine ottomootor.

Mida saame öelda kokkuvõtteks? NEDC ei ole kooskõlas reaalsusega, samas sunnib autoehitajaid meeleheitlikult downsizingu teed minema -- ja ka teadlikult mootorite juhtimissüsteeme mõõtetsüklile optimeerima. (Me ei taha siin VW süütust tõestada, vaid kontserni tegutsemismotiive mõista). Tuleb kasutusele võtta uus, realistlik kütusekulu mõõtmise meetod.

Kuid seda öeldi juba kümne aasta eest...

Olev Toom







Olev Toom


Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Toyota GR Supra

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

Toyota GR Supra pole nii eesmärgipärane, kui Alpine A110 või Porsche 718 Boxster, kuid on tänu võimsale mootorile, tagaveole ja jäigale kandmikule samuti lustlik kaaslane, edestades nimetatuid nii mootori elastsuse kui ka praktilisuse osas.