Uudised

Liiklusohutus algab pisiasjadest

Alustage sellest, et tehke enne sõidu alustamist tiir ümber töötava sõiduki veendumaks tulede ja teiste visuaalselt kontrollitavate seadmete korrasolekus.
Ka ülejäänud turvalisust tõhustavad tegevused on lihtsad, alates klaaside puhastamisest ja lõpetades plastist aknakaabitsa soetamisega, et vältida tuuleklaasi kriipimist,
Soolasodis sõitvat autot tuleb regulaarselt pesta, rehvide rõhku kontrollige kord kuus ja „kojamehi“ vahetage 10 000 km läbimise järel.

Liiklusohutus on suuresti liiklejates kinni. Seoses libeduse ja külmade ilmade jätkumisega toome teieni mõned näpunäited, mis meie liikluspildi järgi otsustades väärivad taas üle kordamist. Need on kindlustusseltsi Gjensidige jaoks koostanud vandeadvokaat Indrek Sirk, kes ei vaja autonduse ja liikluse vastu huvi tundjate jaoks täiendavat tutvustamist. Tema sõnul sõltub liiklusohutus kõige enam inimestest, kes nii jalakäijana kui ka liiklusvahendi roolis liikluses osalevad ning kelle tähelepanu tasuks juhtida väikestele, ent samas olulistele pisiasjadele, mille järgimine aitab muuta meie teed ja tänavad turvalisemaks.

Klaasid ja tuled puhtaks!

Auto aknaklaase tuleb puhastada nii seest kui väljast. Ka kodus peseme ju aknaid mõlemalt poolt, sest pikapeale koguneb ka sissepoole tolmu ja muud peenikest mustust. Eriti tähelepanelikud peaksid olema selles osas suitsetajad, sest sigaretisuits sisaldab samuti väikeseid osakesi, mis klaasile ladestudes nähtavust halvendavad. 

Autode esitulede klaasid muutuvad ajapikku tuhmimaks, eriti just moodsad plastlaternad. Seepärast ei tohiks neid puhastades kriipida, juba rikutud klaase aga võib proovida parandada poleerimisega, kuigi veel parem oleks need uute vastu vahetada. Tulesid puhastades ärge unustage ka tagalaternaid, mis poriste-soolaste ilmadega võivad muutuda halvasti nähtavaks, mis võib halvemal juhul päädida tagant otsasõiduga. 

Kas tuled ikka põlevad?

Iga juht peaks enne sõidu alustamist kontrollima, et auto oleks visuaalselt korras ja selle tuled toimiksid ootuspäraselt. Tihtipeale seda aga ei tehta ja loodetakse autole endale, mis peaks puudustest märgutulede või veateadetega märku andma. See on vale – oma silm on kuningas! 

Klaasipuhasti hoolitseb nähtavuse eest

Klaasipuhasti harju peaks vahetama iga 10 000 kilomeetri järel, eriti meie muutlikes oludes. Nende pühkimisvõime kahaneb sujuvalt. Tööea lõppemisest annavad märku pühkides klaasile maha jäävad peenikesed triibud, mis muutuvad pikkamööda aina jämedamaks. Et klaasipuhastajate eluiga pikendada, võiks neid aeg-ajalt märja lapiga puhastada. Enne aknaklaaside puhastamist ei ole mõistlik avada ka auto aknaid, eriti elektri jõul liikuvaid. 

Kondensaat võib teha palju pahandust

Niiskus ja temperatuuride kõikumine põhjustab ilmade jahenedes kondensatsioonivee kogunemise autosse. Koputage jalad autosse istudes puhtaks ja vältige jalatsitega pori ning lume kandmist autosse. Puhastage jalamatte sagedasti. Talveks on sobivaimad kummist vannikujulised jalamatid, millega saab vee autost välja tõsta. Auto põhjamati alt saab niiskuse aga kõige lihtsamalt kätte sinna vanu ajalehti laotades või seda garaažis puhuriga kuivatades. 

Aknakraabits olgu plastist

Hooliv autoomanik kasutab kraabitsat minimaalselt, sest kraapimine rikub tuuleklaasi, mis omakorda vähendab nähtavust. Mõistlik oleks oodata, kuniks ventilatsioonisüsteem jää sulatab, et see siis harjaga ära pühkida. Abiks võivad olla ka eelsoojendi ja jää sulatamiseks mõeldud vahendid (aerosoolid).

Hoia autos helkurit!

Helkur võiks olla kõigi üleriiete küljes, kuid veel üks peaks asuma autos. Helkur on pimedal ajal ja halva nähtavuse korral kohustuslik nii linnas kui ka maanteel, sõltumata kõnnitee ja tänavavalgustuse olemasolust. Samuti peab juht asulavälisel teel pimedal ajal või halva nähtavuse korral autost väljudes kandma ohutusvesti.

Hoidke telefoni aku alati täis

Kaasaegset autot reeglina teeveeres ei remondita. Ka rehvivahetus võib osutuda keerukaks. Seepärast tuleb autoga sõites hoolitseda, et mobiiltelefoni aku oleks laetud ning vajadusel saaks abi kutsuda. Autos kasutatavad telefonilaadijad maksavad võrdlemisi vähe, pealegi on uuemates autodes vastav USB-pesagi ilusti olemas. Tuleb vaid vastav juhe autosse muretseda (jätta).

Kontrollige rõhku rehvides

Temperatuuri langemisega väheneb ka rõhk rehvides, rehvirõhuandurid ei pruugi väiksematest muutustest märku anda ja paljudel autodel neid polegi. Seepärast tuleks rehvirõhud vähemalt kord kuus ise üle kontrollida. Õige rõhud leiab enamasti kas B-piilaril (juhiukse avas) olevalt kleebiselt või näiteks tankimisava luugi siseküljelt. „Tankla tavaline” 2,0 bar ei pruugi kindlasti kõigile sobida. Iseäranis talvel ei maksaks rehvide osas ei raha ega ka tähelepanu osas koonerdada, sest meie turvalisust aitab tagada vaid peopesasuurune kontaktpind. Kui turvisemustri sügavus on talvise hooaja alates minimaalsel lubatud tasemel (3 mm), tuleb sellised rehvid kindlasti välja vahetada. 

Uksetihendid vajavad puhastamist

Külmunud uksetihendite puhul on parimaks abivahendiks vesi, seep ja korralik kuivatamine. Tihend jäätub, sest aja jooksul koguneb sellele mustust, mille külge ja vahele jääb omakorda pidama soovimatu niiskus. Määrete kasutamine vaid soodustab mustuse kogumist, sest igasugune peenike sodi jääb sinna niimoodi paremini kinni.

Lukusula hoia toas 

Ehkki enamike tänapäevaste autode uksed avanevad puldist, tuleks võtme kasutamise korral meeles pidada, et lukusula koht on toas, aga mitte autos. Kui hommikul avastad, et lukk on öösel jäätunud, pole uksesahtlis või pagasiruumis ootavast lukusulast mitte mingisugust kasu. 

Klaasipuhastaja pole jää eemaldamiseks

Mõnikord tundub olevat kangesti lihtne „kojameestega“ mõni kord üle tuuleklaasi tõmmata, et väiksemat lörtsi- või jää kogust sealt maha pühkida. Seda ei tohiks teha, sest see rikub harjade pinda. Ka tuleb klaasipuhastajad autost lahkudes (enne mootori seiskamist) alati välja lülitada, muidu hakkavad need autot taas käivitades kohe tööle ning saavad lahtitõmbamisega ja üle jäätunud pinna libisemisega kindlasti rikutud. Klaasipuhastid peaksid jääma ka oma kohale, sest neid pikemaks ajaks üles tõstes venib neid vastu klaasi suruv vedru välja ega suru harju enam küllalt tugevalt klaasi vastu. Tuuleklaasi võib katta vastava matiga või selle puudumisel tekiga.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Porsche Cayenne ja Cayenne Coupe

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

Luksuslik linnamaastur, mille jaksukamad versioonid esitavad väljakutse nii füüsikaseadustele kui ka ostja tengelpunga suurusele ja mis on aluseks mitmele veel kallimale liigikaaslasele. Selle tugevateks külgedeks on väga hea juhitavus ja dünaamika koos nutika tehnoloogiga, ent lisaks sellele on tegu ka meeldivalt praktilise linnamaasturiga.