Uudised

Genf 2019: mis meile veel silma jäi

Piëch Automotive lubab turule tuua elektriajamiga sportauto Mark Zero, mille efektiivsemat jahutust võimaldava akuploki saab 80% jagu laadida vähem kui viie minutiga.
Näitusel on väljas Eesti päritolu NOBE 100 -- kolmekohaline kahe uksega sõiduk, mille kolme elektrimootori koguvõimsus on 76 kW/103 hj.
Ägedaim mudelinimi on Ginetta superautol, mille välimuse kõrval on kunagine hullumeelne TVR Sagaris kui vagur lambuke: Akula ehk vene keeles hai.

Tegime näitusel veel ühe tiiru, sest uudiste tulv ei tahtnud ülevaate esimesse ossa - Genf 2019: kiired, võimsad ja särtsakad – kuidagi ära mahtuda. Eestlaste jaoks on seekord tegu erilise messiga, sest esmakordselt on sellel väljas ka Eesti päritolu ettevõte, mille eesmärk on pärast rahastuse leidmist ja tootearenduse lõpetamist toota aastas 2000 sõidukit. Nii nagu Donald Trump unistab USA juhtpositsiooni taastamisest, soovib NOBE muuta elektritoitel liikurid ägedaks ja ihaldusväärseks ning kolmerattalise prototüübi järgi otsustades pole see tühi sõnakõlks. Arendajate tegevusel saab silma peal hoida lehekülje mynobe.com vahendusel.

Audi seekordse väljapaneku teeb eriliseks fakt, et selles on esindatud vaid elektri- ja hübriidajamiga autod. Esimeste leeri kuuluvad pildil olev e-tron Sportback, peagi Hiinas esitletav Q2 L e-tron ning järgmisel aastal müüki jõudvad e-tron GT ja Q4 e-tron (viimasest tegime juttu näituse esmases ülevaates). Lisaks neile näidatakse elektrivormelite võistlussarjas osalevat võistlusautot e-tron FE05. Genfi toodi kaasa ka laetavate hübriidajamitega mudelid A6, A7, A8 ja Q5. Lisaks nimetatutele hakatakse taas tellimusi vastu võtma hübriidajamiga mudelitele A3 ja Q7, millel kasutatav tehnoloogia sai käesolevaks aastaks samuti kriitilise pilguga üle vaadatud.

Briti päritolu Ginetta tõi Genfi radikaalse ilmega superauto, mille mudelinime Akula venekeelne vaste on „hai“. Süsinikkiust kandmikule ehitatud Akula kaalub 1150 kg ja selle kuueliitrine kuiva karteriga V8 arendab 447 kW/608 hj, mis peaks hoolitsema kerge tagaveolise vapustava kiirendusvõime eest. Kaalujaotuse huvides on kuuekäiguline käigukast kolitud auto tagateljele ning jõuallikas ise esiratastest tuntavalt tagapool, nii et tegu ees-keskmootoriga superautoga. Arendajate sõnul pakub Akula tänavatele jõudes enam aerodünaamilist survejõudu kui ükski teine konkurent, auto tootmine algab uuel aastal ja selle baashind on maksudeta enam kui 300 000 eurot.

Genfi autonäitust on läbi aastate ideeautodega varustanud 1968. aastal Giorgetto Giugiaro ja Aldo Mantovani poolt asutatud Italdesign, kes tõi seekord kaasa GT, millel lisaks õnnestunud välimusele ka hirmuhke nimi. Kuid õnnetuseks on taevas DaVinci kohal üsna pilvine, sest kogu projekt on loodud peegeldamaks täna Volkswageni omandusse kuuluva kerestuudio võimekust ning see jõuab tootmisse vaid juhul, kui õnnestub leida maksujõuline kosilane. Lähtuvalt sellest on lahtine ka jõuallikate valik, sest kuigi arenduses oli aluseks 4,0-liitrine V8 koos nelikveoga, võidakse DaVinci varustada ka elektrimootorite ja põrandaaluse akuplokiga.

Kaubamärki Hispano-Suiza on ähvardatud aina ulmelisemaks muutuvate ideeautodega mitmed korrad taas elustada ja 4,7 meetri pikkune kahekohaline Carmen on neist viimane katsetus. Arendajate sõnul kohtuvad selles kahekohalises Grand Toureris Bentleyle omane luksus ja superauto sooritusvõime, mille eest hoolitseb 749 kW/1020 hj arendav elektriajam. Süsinikkiust kandmikuga Carmen kaalub 1690 kg ja selle kumbagi tagaratast käitab enam kui 500 hj arendav elektrimootor, millest piisab, et ekstravagantne sõiduk saavutaks kiiruse 100 km/h kolme sekundiga. 80 kWh mahutav aku annab sõiduulatuseks ligi 400 km; järgmiseks aastaks valmib ka suurema, 100-kWh akuga versioon.

Mercedes-Benzi ideeauto Concept EQV (pildil) on elektriajamiga mahtuniversaal, mis suutvat ühe laadimisega läbida 400 km ja mille laadimissüsteem võimaldab lisada sõiduulatusele 100 km vaid 15 minuti vältel. Kuueistmelise sõiduki annab muuta teiste istmetega kas seitsme- või kaheksakohaliseks ning ettevõtte esindajate kinnitusel langetatakse otsus võimaliku seeriatootmise osas juba õige pea. Genfis on kohal ka uuendatud välimusega V-klass, mida saab nüüd soetada üheksakäigulise automaatkäigukastiga. Lisaks on V-klassil veel uus nelja silindriga diiselmootor (OM 654), mille tegusaim variant töötab mudelis V 300 d (176 kW/239 hj).

Mitsubishi näitab Genfis uuendatud linnamaasturit ASX, mis peaks jõudma müügisaalidesse juba järgmisel aastal. Lisaks uuele silmnäole saab Mazda „tsee-iks-kolme“ konkurent endale ka uuendatud infolustisüsteemi koos ajakohastatud kasutajaliidesega ning üle vaadatakse ka mootorivalik. Euroopas hakatakse edaspidi pakkuma vaid vabalthingavat ottomootorit, mille neli silindrit annavad töömahuks kokku kaks liitrit. Käigukastideks pakutakse kas viiekäigulist käsikäigukasti või variaatortüüpi „automaati“, millel on ka sportlik sõidurežiim, mis jäljendab kuuekäigulist käsikäigukasti.

Šveitsi suusakuurordi järgi nimetatud Mitsubishi ideeauto Engelberg Tourer on nelikveoline linnamaastur, mille südameks on hübriidajam. Viimane koosneb kahest elektrimootorist, mida jõustavad 2,4-liitrine vabalt hingav ottomootor ja auto põranda alla paigutatud akuplokk (20 kWh). Viimane võimaldab elektritoitel sõiduulatuseks 70 km (WLTP-tsükli kohaselt), laetud aku ja täis bensiinipaagi korral on selleks aga 700 km. Auto esi- ja tagaosas asuvad elektrimootorid võimaldavad veojõudu täpselt suunata. Jaapanis saab masina ühendada kodusesse elektrivõrku, mis võimaldab akut odava päikeseenergiaga laadida ning kodu energiaga varustada, kui vool ära peaks minema.

Nissani Londoni disainistuudios kujundatud ideeauto IMq concept meenutab oleku osas Range Rover Evoque’i – väljapaisutatud tagumine rattakoobas, madalad aknad ning tahapoole tõusev vööliin – ja annab aimu tulevaste Nissani linnamaasturite kujunduskeelest, sest sellisel kujul tootmisse jõudmiseks on see liialt futuristlik kasvõi ainuüksi puuduva B-piilari pärast. Neljakohalist sõidukit käitab 250 kW/340 hj arendav elektrimootor, mis on paari pandud tegevusraadiust kasvatava 1,5-liitrise ottomootoriga, mille võimsus hoitakse esiti enda teada. Viimane töötab optimaalses pööretevahemikus, et laadida akuplokki ning seda nelikveolist liigutavad elektrimootorid.

Kolmerattaline NOBE 100 on kerge elektriauto, mida saab registreerida ka mootorrattana. 590 kg kaaluvat sõidukit käitavad kolm rummusisest elektrimootorit, mille abil saavutab see kiiruse 100 km/h 5,9 sekundiga. „Auto“ tippkiirus on sõltuvalt versioonist kas 100 või 130 km/h. 21 kWh mahutav aku andvat sõiduulatuseks 210 km, 25 kWh mahutav aku aga 260 km. Mõlemal juhul saab sõiduulatust pikendada kaasavõetava akuga, mis lisab tegevusraadiusele 50 km. Kolmekohalise kulguri kerepaneelid on asendatavad ning sellel on ka eemaldatav nn Targa-katusepaneel. (Foto: Tõnu Ojala, Tehnikamaailm).

Hollandi päritolu Pal-V tõi näitusele kolmerattalise Liberty, mis on tootmisküps lendav „auto“. Kahekohalisel masinal on kaks jõuallikat, millest esimest (74 kW/100 hj) kasutatakse liikumiseks maal ning teist (147 kW/200 hj) õhus. Liberty tippkiirus maapinnal on 160 km/h ning paigalt 100 km/h saavutab see üheksa sekundiga, õhus on aga kiirus veidi suurem (180 km/h) ning suurim lennukõrgus 3500 m. Arendajate sõnul saab maal ühe paagitäiega sõita 1300 km, õhus on lennuulatus 500 km ja lennurežiimi (ja sellest tagasi) sättimine võtvat aega 5-10 minutit. Esmalt valmistatakse 90 eriseeria-masinat ning siis läheb tootmisse versioon Sport, mille hind maksudeta on 300 000 eurot.

Piëch Automotive Mark Zero on esimene pääsuke mudelikolmikust, mis plaanitakse turule tuua lähema kolme aasta sees. Ettevõtte asutasid Ferdinand Porsche pojapoja Ferdinand Piëchi järeltulija Anton Piëch ja tööstusdisainer Rea Stark Rajcic. Elektriajamiga sportauto teeb eriliseks uuenduslik akuplokk, mis lubab selle 80% ulatuses täis laadida vähem kui viie minutiga. Auto tühimass jääb alla 1800 kg ja selle WLTP-sõiduulatus on ligi 500 km. 4,3 meetri pikkust uustulnukat veavad kolm elektrimootorit, millest üks (150 kW/204 hj) käitab esirattaid ning teised on kummagi tagaratta jaoks. Mark Zero saavutab 100 km/h 3,2 sekundiga ja selle tippkiirus on 250 km/h.

Seati sõsarkaubamärk Cupra tõi Genfi hübriidajamiga linnamaasturi Formentor, mille jõuallika võimsus on 180 kW/245 hj. Formentor on Atecast pikem, laiem ja madalam ning veereb teepinna kohal ka pisut madalamal kui teised linnamaasturid. Lisaks ottomootoritele hakatakse seda mudelit pakkuma hübriidajamiga, mis koosneb 1,4-liitrisest bensiini- ja elektrimootorist, millest viimane võimaldab ka ainult elektrijõul liikuda, tagades WLTP-normi järgi sõiduulatuse kuni 50 km. Mudel läheb tootmisse järgmisel aastal ja on Cupra Ateca järel juba teine Cuprate jaotuses, mille müük peaks jõudma 3-5 aasta jooksul 30 000 autoni.

Seati el-Born on Hispaania autotootja esimene elektriauto, mis on suguluses Volkswageni ID-seeriaga ja olevat tänaseks 95% ulatuses tootmisküps. Järgmisel aastal müügile jõudev el-Born on varustatud 62 kWh mahutava akuplokiga, mis annab sõiduulatuseks üle 400 kilomeetri ja võimaldab laadimist 80% ulatuses vähem kui tunni ajaga (100-kW kiirlaadijaga). Autot hakatakse kokku panema Saksamaal Volkswageni Zwickau tehases, selle võimsus on 150 kW/204 hj ning kiiruse 100 km/h saavutab luukpära 7,5 sekundiga.

Maiseimaid autosid esindab näitusel sügisel müüki jõudev linnamaastur T-Roc R, mille arenduses lõi Nürburgringil kaasa ka autoralli maailmameister Petter Solberg. Autot liigutab neljasilindriline kaheliitrine ottomootor võimsusega 221 kW/400 hj. T-Roc R on varustatud seitsmekäigulise automaatkäigukastiga (topeltsiduriga DSG) ja otse loomulikult ka nelikveoga. Auto veereb 18-tollistel ratastel, lisavarustuses on saada ka 19-tollised valuveljed. Paigaltstardist saavutab T-Roc R kiiruse 100 km/h vähem kui viie sekundiga – täpsemalt 4,9 sekundiga – ning auto tippkiiruseks on tootja poolt maha hõigatud 250 km/h.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Toyota Corolla

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Kaheteistkümnes Corolla on ruumikam kui ükski varasem mudeli poole sajandi pikkuses eduloos ning lisaks jääb see luukpära meelde veel mugava vedrustuse ja ökonoomse hübriidajamiga.