Uudised

Frankfurt 2019, ehk pidu katku ajal

Kõige olulisem uustulnuk on Volkswageni esimene elektriauto ID.3, mis ettevõtte jaoks sama oluline, kui 1974. aastal esitletud esimene Golf.
Omaette staariks on näitusel Ferdinand Piëchi mälestusele pühendatud Lamborghini Siån FKP 37, mille jõuallikas arendab 602 kW/819 hj, olles esimene hübriidajamiga sõiduk selle kaubamärgi ajaloos.
BMW ideeauto Concept 4 Series Coupé kinnitab, et iluvõres olevate „neerude“ paisutamise programm pole veel läbi ja neid annab ka kõrgusesse paisutada.

Tere tulemast Euroopa suurimale autonäitusele, mille hallid on taas siginat-saginat täis, ehkki kukkuva automüügi taustal mitte niisuguses mahus, kui varasematel aastatel. Ja ehkki uued elektriautod – nagu näiteks Honda e, Porsche Taycan ja Volkswagen ID.3 – näivad röövivat kogu tähelepanu, pole jätkuvasti häid vastuseid ei akuplokkides kasutatavate materjalide saadavuse ega nende hilisema ümbertöötluse osas, mistõttu näivad tootjate poolt välja pakutud elektriautode tiraažid ehk liialt optimistlikud. Aga elame-näeme, vähemasti on „särtsuliikurite“ hinnad allapoole tulemas, sest näiteks VW mudeli ID.3 alghind jäävat väikseima akuploki korral alla 30 000 euro.

Ideeauto AI:TRAIL Quattro annab ettekujutuse, millised võiksid Audi maasturid välja näha aastal 2030, kui midagi seesugust tootmisküpseks saab. Audi usub, et selleks ajaks on paljud loobunud autode omamisest, asendades need seesuguste rentimisega, mida parajasti vajatakse. Nelikveoline AI:TRAIL quattro oleks kasutatav nii maasturi kui ka lõbusõidukina ja selle nelja elektrimootori liitvõimsuseks on 320 kW/435 hj. Sõiduki pikkus on võrreldav linnamaasturiga Q3 ja telgede vahe mudeliga Q7, eeldatav sõiduulatus oleks maanteel pea 500 km ning maastikul 250 km. Tegu pole ka luuluga, sest sõiduk on koostatud olemasolevate VW Grupi elektriautode komponentide najal.

Audi RS 6 Avant on samanimelise jõujuurika neljas põlvkond. Audi inimeste sõnul on baasmudeliga ühised vaid esiuksed, katus ja pakiruumiluuk ning ehkki sarnaselt eelkäijaga on sellegi nelikveolise südameks 4,0-liitrine V8, on nüüd tegemist pehme hübriidiga, sest uustulnukal on ette näidata 48-voldine elektrisüsteem. V8 maksimaalseks võimsuseks on 441 kW/600 hj (800 Nm 2050-4500 p/min), mille najal saavutatakse 100 km/h 3,6 sekundiga. Lisaks esitletakse messil ka mudelit Audi RS 7 Sportback, mille võimsus- ja kiirusnäitajad on samasugused. Mõlemad mudelid peaksid esimeste ostjateni jõudma veel enne käesoleva aasta lõppu.

BMW ideeauto Vision M Next annab lootust, et uue „emm-ühe“ sünd saab teoks ka väljaspool unenägusid. Antud auto näitel oleks tegu kahekohalise pistikhübriidiga, mille ajami võimsuseks on 441 kW/600 hj ja mis saavutab kiiruse 100 km/h kolme sekundi jooksul. Tänaste plaanide kohaselt võib see süsiniklaminaadist kerega superauto ilmavalgust näha enne järgmise 8. seeria tulekut, sest mitmed komponendid oleks nende mudelite vahel jagatavad. Lisaks oleks uus M1 ka osaks programmist, mille kohaselt peab BMW mudelivalikus olema kuue aasta pärast 25. mudelit, mille ajamid flirdivad ühel või teisel viisil elektrienergiaga.

Teiseks BMW ideeautoks on Frankfurdi väljapanekus Concept 4 Series Coupé, mis peaks andma ettekujutuse, milline hakkab välja nägema enne järgmise aasta lõppu esitletav neljanda seeria teine põlvkond. Uus 4. seeria pidavat olema 85% ulatuses tootmisküps ja 2021. aastal järgneb sellele elektriajamiga i4, mille juures samuti sarnaseid kujundusvõtteid kasutatakse. Lisaks näidatakse BMW väljapanekus veel uut „iks-kuute“, tutvustatakse kütuseelemendiga varustatud, ehk vesiniku najal liikuvat „iks-viit“ ja esimest korda on näitusel uudistamiseks väljas ka uus 1. seeria, 3. seeria universaal, X1, 8. seeria Gran Coupé ja uus M8 nii kupee kui avaautona.

Ford lubab järgmise viie aasta jooksul müügile tuua 17. „elektrifitseeritud“ Fordi, mille hulgas leidub nii erinevaid hübriidajamiga versioone kui ka puhtatõulisi elektriautosid. Selle aasta jooksul peaksime nägema neist kaheksat ja Frankfurdis on tõmbenumbriks pildil olev Ford Puma, mida hakatakse esmalt pakkuma pehme hübriidina. Sellise versiooni korral toetab mootorgeneraator kolme silindriga EcoBoost jõuallikat, mis põletab bensiini ja mille liitrisest töömahust meelitatakse välja koguni 114 kW/155 hj. Ford Puma peaks müüki jõudma veel käesoleva aasta lõpus ja lähiajal peaks lisanduma infot ka ülejäänud jõuallikate kohta.

Honda näitab Saksamaal tootmisküpset versiooni elektriautost Honda e, mille eeltellimuste vormistamisega lubatakse suurematel turgudel alustada juba septembris ja mis peaks jõudma esimeste klientideni järgmisel suvel. Autot hakatakse pakkuma kahes võimsuses, millest esimene aste arendab 100 kW/136 hj ja teine 113 kW/154 hj ning mõlemal versioonil kuluvat kiiruse 100 km/h saavutamiseks umbes kaheksa sekundit. Sõiduulatuseks lubatakse ühe laadimisega veidi üle 200 km ja Saksamaal on nõrgema versiooni baashinnaks koos kohalike toetustega 29 470 eurot, võimsam Honda e maksab aga vähemalt 3000 eurot enam.

Hyundai stendis püüab enam pilke elektriajamiga ideeauto 45, mis annab aimu suundumustest, mida järgitakse lähema paari aasta jooksul müüki toodava elektriajamiga linnamaasturi kujunduses. Auto nimi vihjab Hyundai Ponyle, mis läks autotootja esimese seeriaautona koosteliinile 45. aasta eest ja mille kujunduse loomisel võeti aluseks 1974. aasta ideeauto Pony Coupé, mille kujundas legendaarne Giorgetto Giugiaro, mis oli omakorda inspiratsiooniks tuntud De Lorean DMC 12 loomisel. Hyundai esindajate sõnul panustab ettevõte põnevasse kujundusse üha enam ja Hyundai 45 on selle kehastunud tõestuseks.

Lamborghini Siån FKP 37 on austusavaldus möödunud kuul taevastele radadele siirdunud Ferdinand Piëchile, kes mängis Volkswageni tippjuhina võtmerolli Lamborghini kaubamärgi VW Grupi kaitvasse embusesse toomisel. Auto jõuallikaks on Aventadori „järgi aidatud“ 6,5-liitrine V12, mis arendab koos elektrimootoriga 602 kW/819 hj, mis teeb sellest superautost kõigi aegade võimsaima tänavalegaalse Lamborghini. Siån FKP 37 saavutab kiiruse 100 km/h 2,8 sekundiga ja auto tippkiirus on 350 km/h. Esimese hübriidajamiga Lamborghini alghinnaks oli maksudeta kaks miljonit eurot ja tänaseks olevat 63. autost koosnev tiraaž ammuilma läbi müüdud.

Kolme aasta eest konveierilt lahkunud Land Rover Defender jättis endast maha „suured saapad“, mille täitmisega peab toime tulema Slovakkias valmiv uusversioon. Uustulnuk on kandva ja eelkäijast kordades jäigema kerega ning maastikusõidu osas olevat see peajagu üle kõigist tänastest Land- ja Range Roveritest. Autot hakatakse esmalt pakkuma pika kerega (110) ja veidi hiljem järgneb sellele lühem versioon (90), mida saab soetada viie- või kuuekohalisena. Esiti tulevad valikusse nelja ja kuue silindriga ottomootorid - P300 ning pehme hübriidina pakutav P400 - ja nelja „potiga“ diiselmootorid (D200, D240), aasta pärast lisanduvat valikusse ka laetav pistikhübriid.

Kui teie meeli on pikka aega painanud, „et milline võiks välja näha elektriajamiga S-klass“, siis Mercedes-Benzi ideeauto Vision EQS on kroomist kiiskav vastus sellele küsimusele. Kui see auto kahe aasta pärast esindustesse jõuab, siis olevat tegu kõigi aegade edumeelseima Mercedesega ja seda hakatakse pakkuma paralleelselt seitsmenda põlvkonna S-klassiga. Kahe elektrimootoriga varustatud Vision EQS on nelikveoline sedaan, mille ajamite liitvõimsuseks on 350 kW/476 hj, mis saavutab paigalt võttes kiiruse 100 km/h 4,5 sekundiga ja mille sõiduulatuseks lubatakse ühe laadimisega koguni 700 km (WLTP-tsükli kohaselt).

Mercedes laiendab oma linnamaasturite valikut ja seoses sellega on messil uudistamiseks väljas teise põlvkonna GLE Coupé, mille põhikonkurendiks on BMW X6, mille uut versiooni samuti näitusel esitletakse. Ja kuigi uusversioon on baasmudelist pisut pikem ja laiem, on selle telgede vahe viimasest 60 mm lühem ja katusejoon 56 mm madalamal, millest viimane tuleb kasuks nii proportsioonidele kui ka tagasihoidlikumatele joomakommetele. Lisaks esitleb Mercedes-Benz veel kolme pistikhübriidi – A 250 e nii luukpära kui sedaanina ja B 250 e – mille ajamid arendavad 160 kW/218 hj ning mille sõiduulatus võib elektrilise sõidurežiimi korral ulatuda seitsmekümne kilomeetrini (NEDC).

Sarnaselt ülejäänutega mängib aina enam elektriga Opelgi, kelle väljapaneku naelaks on lisaks uuele Corsale ettevõtte esimene pistikhübriid, milleks on Opel Grandland X Hybrid4. Selle nelikveolise ajam koosneb 1,6-liitrisest ottomootorist, mida täiendavad kaks elektrimootorit ja mille võimsuseks on 220 kW/300 hj. Elektrienergiat salvestatakse akuplokki, mille mahuks on 13,2 kWh, mis annab elektri najal auto sõiduulatuseks 59 km (WLTP). Kõigi aegade võimsaim Opeli linnamaastur on varustatud kaheksakäigulise automaatkäigukastiga ja selle keskmiseks kütusekuluks lubatakse hübriid-sõidurežiimis 1,3-1,4 l/100 km (WLTP).

Opel näitab messil veel Astrat - mille korral on märksõnaks uuendatud mootorid ja käigukastid – ning kuuenda põlvkonna Corsat (pildil), mida pakutakse esmakordselt ka elektriautona. Sisepõlemismootorite võimsused jäävad vahemikku 55 kW/75 hj – 96 kW/130 hj ja keskmist kütusekulu iseloomustavad näitajad leiate vahemikust 4,0-6,2 l/100 km (WLTP). Tunduvalt põnevam tükk on aga elektriajamiga Corsa-e, mille võimsuseks on 100 kW/136 hj ja mille akuplokk (50 kWh) annab väikeautole ühe laadimisega sõiduulatuseks kuni 330 km (WLTP). Sarnase ajamiga varustatud võitlusautodega alustatakse ka uut autoralli karikasarja, millel nimeks ADAC Opel e-Rally Cup.

Porsche Taycanit jõustavad kaks vahelduvvoolu sünkroonmootorit, millest üks paikneb auto esi- ja teine tagaosas ning millest viimane on ühendatud kahekäigulise käigukastiga. Sellised jõuallikad on asünkroonmootoreist väiksemad ja kergemad, mis võimaldab Porschel pakkuda võitlejatest kompaktsemat ja madalama raskuskeskmega autot. Mõlemad esmalt pakutavad luukpärad on nelikveolised ja kui Turbo suurimaks võimsuseks on 500 kW/680 hj, siis Turbo S arendab 560 kW/761 hj. Taycan Turbo saavutab kiiruse 100 km/h 3,2 sekundiga ja selle sõiduulatuseks on ühe laadimisega 450 km (WLTP), võimsamal versioonil on nendeks näitajateks aga 2,8 sekundit ja 412 km (WLTP).

Škoda stendis on meie jaoks ehk põnevaim Škoda Superb Scout, mida pakutakse tavapärasest kõrgema kliirensiga nelikveolise universaalina. Jõuallikaid on valikus kaks – 2,0 TSI (200 kW/272 hj) ja 2.0 TDI (140 kW/190 hj) – ent lisaks sellele saab väljapanekus tutvuda ka autotootja esimese elektriautoga, milleks on Škoda Citygo iV. Esmasündinu elektriajam arendab 61 kW/83 hj ja WLTP-tsükli kohaselt on ühe laadimisega selle maksimaalseks sõiduulatuseks 260 km. Seejuures pole Citygo iV sugugi ainus elektriga flirtiv Škoda, sest näitusel on väljas ka Škoda Superb iV, mis tähendab lahti seletatult pistikhübriidi, mille ajami võimuseks on 160 kW/218 hj.

Elektriajamiga Volkswagen ID.3 on tootja jaoks ilmselt tähtsaim mudel pärast 1974. aastal esitletud esimest Golfi. Tänase Golfiga sarnases mõõtkavas valmistatud ID.3 tuleb küll esmalt müüki säärase akuplokiga (58 kWh), mis annab sõiduulatuseks 300-420 km (siin ja edaspidi WLTP-tsükli kohaselt) ning mille baashinnaks on 42 000 eurot, ent aasta pärast järgnevat sellele vähem kui 30 000 eurot maksev versioon, mille akuploki mahuks on 45 kWh (230-330 km). Tagaveolise luukpära võimsuseks on 150 kW/204 hj ja hiljem on turule tulemas ka teistest suurema sõiduulatusega versioon, mis lubab ühe laadimisega läbida kuni 550 km.

Teiseks Volkswageni puhtatõuliseks elektriautoks peaks saama järgmisel aastal esitletav ID.4 SUV, mis põhineb varem näidatud ideeautol ID Crozz ning kannab klaasist kastis lösutades ka tugevat „meiki“. Kahe aasta eest Shanghai autonäitusel näidatud ID Crozz asetus mõõtudelt viie- ja seitsmekohalise Tiguani vahele – pikkus 4625 mm ja telgede vahe 2773 mm – ning seda jõustasid kaks elektrimootorit, millest üks asus auto esi- ja teine tagaosas. Kahe jõuallika liitvõimsuseks lubati siis 225 kW/306 hj ja linnamaasturi prototüüp oli varustatud auto põhja alla paigutatud akuplokiga, mille mahuks lubati 83 kWh. Pakiruumi mahuks oli aga ideeautos 515 liitrit.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Porsche Cayenne ja Cayenne Coupe

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

Luksuslik linnamaastur, mille jaksukamad versioonid esitavad väljakutse nii füüsikaseadustele kui ka ostja tengelpunga suurusele ja mis on aluseks mitmele veel kallimale liigikaaslasele. Selle tugevateks külgedeks on väga hea juhitavus ja dünaamika koos nutika tehnoloogiga, ent lisaks sellele on tegu ka meeldivalt praktilise linnamaasturiga.