Uudised

Otse tulevikust: Toyota tossuvaba linn ja Hyundai lennutakso

Fuji mäe jalamile ehitatavast Woven Cityst saab heitmetest prii katsepolügoon, mida plaanitakse energiaga varustada päikesepaneelide ja vesiniku najal töötavate kütuseelementide najal.
Kopp lüüakse maasse eeloleval aastal, linnakese peaarhitektiks on Bjarke Ingels ja ehitusmaterjalidena tulevad kõne alla vaid taaskasutust võimaldavad materjalid.
Esimesed elektrilised lennutaksod peaksid alustama tööd kolme aasta pärast, need võimaldavad vertikaalset õhku tõusmist ja maandumist ning ühe „paagitäiega“ lubatakse lennuulatuseks kuni 100 kilomeetrit.

Toyota juht Akio Toyoda andis Las Vegases avatud tehnoloogia näitusel CES 2020 teada, et kavatseb rajada Jaapanisse tulevikulinna prototüübi, mille nimeks saab Woven City ja kus hakkab esiti elama umbes 2000 püsielanikku ning teadlast. Kopp plaanitakse maasse lüüa eeloleval aastal ja ehitusmaterjalidena tulevad kõne alla vaid taaskasutust võimaldavad materjalid, milleks on lõviosas puit ja klaas. Veidi enam kui seitsmekümnel hektaril laiuva linnakese peaarhitektiks on Bjarke Ingels, kelle loomingu hulka kuuluvad muuhulgas nn Lego Maja Taanis ja New Yorgis asuv uus Maailma Kaubanduskeskus. Fuji mäe jalamile rajatavast linnast saab heitmetest prii katsepolügoon, mida plaanitakse energiaga varustada päikeseenergia ja vesiniku najal töötavate kütuseelementide abil.

Woven City tänavavõrk hakkab koosnema kolme tüüpi tänavatest, millest esimesi kasutavad suuremal kiirusel liikuvad sõidukid, teised on aeglasemate liikurite, isiklike sõiduvahendite ja jalakäijate päralt ning kolmandaks tüübiks on pargilaadsed promenaadid, kuhu lubatakse vaid „kondimootorite“ kasutajad. Põhitänavatele lubatakse vaid juhita liikureid ja erinevat tüüpi uulitsad integreeritakse omavahel, et läbi mängida kõikvõimalikud liiklussituatsioonid, mis peaks kiirendama juhita sõidukite arendamist. Lisaks kaetakse linn ka hooneid ühendava tugivõrguga, mis võimaldab kaupade kohaletoimetamiseks kasutada robotkullereid. Robotid hakkavad elanikke abistama ka elamutes, mis on samuti oluline arengusuund, kasvõi ainuüksi eakama elanikkonna osakaalu kasvu silmas pidades.

Ja sellal kui Toyota rajab tulevikulinna, on Hyundai koos Uberiga asunud arendama lennutaksot, millega võiks häbenemata teenindada ka Woven City asunikke. Hiigelsuurt drooni meenutav S-A1 on esimene lennumasin, mida arendatakse erasektorit silmas pidades ja kui esiti nõutakse lennumasina sohvrilt veel piloodipabereid, siis kaugemas tulevikus on eesmärgiks ka juhita lendamine. Üldises kõnepruugis lühendit PAV (Personal Air Vehicle) kandev sõiduk on osaks suurlinnade tarbeks kavandatavast sõidukijagamise teenusest, mille maapealseks käepikenduseks on PBV (Purpose Built Vehicle), ehk juhita elektriauto, mille pikkus jääb vahemikku neli kuni kuus meetrit ja mille interjööride ülesehitus võib olla vastavalt autode otstarbele väga erinev.

Idee kohaselt võib teid PBV kestas ees oodata kas juhita „tramm“, kohvik või ratastel hotell ja kui elektrimootoritega lennutakso eesmärgiks on ühenduse pidamine lennuväljade ja suuremate keskuste vahel, siis PBV kasutusalad saavad olema märksa laiemad. Lennumasina juurde tagasi pöördudes mahutab S-A1 kava kohaselt lisaks piloodile neli reisijat, maksimaalne lennukiirus on 300 km/h ja lennukõrgus 600 meetrit. Esimesed säärased lennutaksod peaksid tööd alustama kolme aasta pärast, need võimaldavad vertikaalset õhku tõusmist ja maandumist ning ühe „paagitäiega“ lubatakse lennuulatuseks 100 kilomeetrit. Mida pole palju, aga kui võtta arvesse seda, et akuplokki loodetakse taas täis laadida vaid 5-7 minuti jooksul, näib kõrgelennulisel ideel isegi jumet olevat.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi