Uudised

Kuidas juhtida tanki?

Avaldame kadedusest rohelistena Briti kolleegi muljed sõiduproovist ehtsa tankiga.
Tegu on filmiseeria „Kiired ja vihased“ kuuendas osas üles astunud soomusmasinaga, mis ühtäkki tegevusse sekkudes peategelastele omajagu peavalu valmistab.
Kõnealune tank kuulub kogusse, milles on … 180 soomusmasinat!

AutorJohn Evans, Autocar

Kõiki militaarmasinaid ei taota peale teenistuse lõppu atradeks, mõned neist saavad uue elu kas tsiviilteenistuses või … mänguasjana. Lennumasinaid kõrvale jättes on soomukid ühed suurematest leludest, mida inimene majapidamisse soetada saab ja lisaks sõprade üllatamisele võite sellega ka metssea rümba padrikust välja tirida. Ühes maasturiga, mille kasti notsu „pakendatud“ on, aga mis tüma pinna poolt alla neelatud sai.

Lisaks võib tegu olla ka tulusa investeeringuga, aga kui sulle pakutakse proovisõitu tankiga, siis esmalt sa jooksed ja mõtled alles seejärel, milleks kõigeks see hea võiks olla. Militaarmasinad on teinud mitmel pool adrenaliinisõltlaste elu mitmekülgsemaks ja nii tuiskasime meiegi ühel päeval Tanks A Lot Ltd mudaste harjutusväljakute suunas, kus olevat igavlemas üks filmistaarist Chieftain. Näib, et meilgi on oma reamees Ryan tarvis üles otsida.

Saage tuttavaks „Pealikuga“

Tegu on sama tankiga, mis tuiskab filmi „Kiired ja vihased“ kuuendas osas välja veoki treileril olevast konteinerist, lömastades kõigepealt Renault Magnumi kabiini ja seejärel kõik ülejäänu, mis monstrumile ette jääb. Minul tuleb hakkama saada vähem dramaatilistes oludes, mõeldes esmalt sellele, et ma fotograafi kogemata kombel pudruks ei trambiks, kes põlvini poris kusagil „pimedas nurgas“ seismas on.

Et ei juhtuks nii nagu alumiiniumredeliga, mis seitsmekümne tonni poolt äsja laiaks litsutud sai. Tanki sohver näeb enda ette ja õige pisut ka külgedele, mistõttu on „pimeda nurga“ katmiseks vaja täiendavat silmapaari, mille rolli täidab enamasti tanki komandör. Tema annab madalal, 120 mm suurtükitoru all istuvale sohvrile suuna ja hoiatab ümber masina olevate õrnemate „objektide“ eest. Minul sellist abilist pole ja esmalt sai seda tunda nimetatud redel.

Chieftaini kümnes modifikatsioon pole tavaseades nii raske, ent filmis kasutatud tanki täiustati kokku 14 tonni kaaluvate vidinatega, et muuta filmimist ladusamaks. Ilmselt mäletate Mr Beani sketšist, kuidas kollasest Minist tankiga üle sõideti, aga te ei näinud hiljem seda, mismoodi kaadri taga auto detaile roomikute ja tugirataste vahelt välja sikutati. Sest valesse kohta sattunud detailid oleks võinud viia veermiku ja/või roomiku purunemiseni.

Kuid enne viimase katki minekut oleks rikutud ka kaitseekraanid, poriplekid ja muu seesugune, nii et produtsendid olid valiku ees: kas peatada võtted iga kord pärast mõne sõiduki lömastamist või teha vajalikud täiustused, et filmida action-stseene ilma ajamahukate katkestusteta. Antud juhul valiti viimane viis ja meie sõiduriistale tehtud täiendused olevat läinud kõlakate kohaselt maksma pea 300 000 eurot.

Võtmeta käivitus

Chieftaini käima panek pole ülearu keeruline. Kõigepealt käivitate kaheliitrise diiselgeneraatori, mis vastutab vooluvarustuse eest ja seejärel tuleb õigesse asendisse pöörata kolm lülitit, mis panevad tööle kütusepumbad. See tehtud, tuleb vajutada starterinupule ja 19-liitrine, 12-silindriga kahetaktiline diiselmootor köhatabki käima. Ja sina Jeerum, milline mootor see tegelikult on!

See arendab umbes 963 hobujõudu ja tarvitab kütuseks kõike põlevat, piiritusest bensiinini või vastupidi. Veel huvitavam on aga see, et tegu on mootoriga, millel puuduvad plokikaaned, sest selle silindrites on kaks vastastikku töötavat kolbi - millest üks teenindab sisse- ja teine väljalaset – mis toetuvad eraldi väntvõllidele. Mootorile antakse käske gaasipedaaliga ja juhil on ka piduripedaal, aga edasi võiks „Pealiku“ juhtimine rohkem tsiklimeestele sobida.

Nimelt on sellel tankil poolautomaatne käigukast, mille korral on käikude ülesvahetus sohvri teha, aga allapoole vahetustega saab „kast“ ka omapäi hakkama. Käikude vahetamine käib jalaga ja sarnase pedaaliga nagu mootorrattal ning luugi all asuva näidikutepaneeli kohal on vastav kuvar, millel näha parajasti sees olev käik. Algajale on see enam kui abiks, sest kasvõi tagurpidikäike on Chieftainil kogunisti kaks.

Tanki suunamine käib kahe kangi ehk hoova abil, mida annab enda poole tõmmata või eemale lükata. Paremale pööramiseks tuleb tõmmata parempoolset kangi, pärast mida pidurdatakse parempoolset roomikut ja tank pöörabki paremale. Vasakule keeramiseks tuleb sama teha vasakpoolse kangiga, ent tagurdades tuleb kasutada vasakule pööramiseks parempoolset kangi, mis ähvardab proovisõitja „kõvaketta“ kiiresti kokku jooksutada.

Liigume!

Kõnealuseid kange tuleb tõmmata konkreetselt ja meelitamata, et vältida emma-kumma poole veorattaid pidurdavate piduriklotside maha põletamist. Konkreetse tanki juhiiste võimaldab tavapärast isteasendit, mis teeb kolossi suunamise hoomatavalt lihtsamaks, sest lahingumasinas oleksin pooleldi lamavas asendis, silmitsedes eesolevat mudavälja läbi ahta periskoobi. Millega siin õieti sõidetaksegi, kas tanki või allveelaevaga?

Valin esimese käigu ja … mitte kui midagi. Mõurava „vee-kaheteistkümnega“ koloss seisab rahulikult paigal, sest 70 tonni vajab liikumiseks enamat. Vajutan ettevaatlikult gaasipedaalile ja „Pealik“ läheb nii sujuvalt liikvele, nagu oleksime rööpasse sõidetud põllu asemel asfaltkattega väljakul. Pöörded tõusevad sujuvalt, käigunäit soovitab kõrgemat käiku ja jõuan teha kaks käiguvahetust, enne kui usaldan suuna muutmisega katsetama hakata.

Asjata, sest tank allub juhtkangidega antud soovidele viivitusteta ja täpselt, aga kohapeal tehtav ümberpööramine ei taha libedal savipinnasel kuidagi õnnestuda. Masina omaniku ja „Tanks Alot“ mänguväljakute looja Nick Mead’i  - leidke piltidelt mees, kellel on rohkem juukseid - sõnul on see loomulik, sest tank vajab neutraalseks pöördeks nimetatava manöövri sooritamiseks nii täisvõimsust kui ka ideaalset haardumist.

Kuid isegi algaja käes on tegu masinaga, mille manööverdamisvõime paneks pea kõik autod häbenema, mis on eluliselt vajalik nii tule alt eemale tõmbudes kui ka alumiiniumist redeleid vältides (oh aeg…). Ja kuigi selle tanki põhiülesandeks on jätkuvasti autode lömastamine – millele viitab umbes 40 lähikonnas lebavat koogiks tambitud liikurit – on Nicki sõnul tegu igati töökindla masinaga.

Terava kuulmisega saatja

Kuid kõigest hoolimata on mees valvel, olles valmis sekkuma, kui mootorist peaks kostuma kõrvalisi helisid. Kui mahtkompressori laagrid peaks üles ütlema, siis tarvitaks mootor kõige hullemal juhul ära kogu karteris oleva õli – kokku 35 liitrit – ja tulistaks seejärel kõik 12 kolbi koos ülejäänuga mööda mootoriruumi laiali. Mis pole meeldiv perspektiiv, mistõttu pargime tanki autoromude kõrvale ja läheme „tavapärasemat tehnikat“ vaatama.

Milleks on maastikukõlbulik Bentley Continental GT, mis ehitati ringi telesaate Supercar Megabuild osavnäppude poolt, kes paigaldasid W12-mootoriga kupeele enne selle roheliseks võõpamist toekama ja enamat kliirensit võimaldava vedrustuse, rattakoobaste laiendid ning efektse torudest „pakiraami“ koos välise varurattaga. Tegus liikur endisest lihunikust kollektsionäärile, kelle kogus on tänaseks 180 soomusmasinat, millest enamik Briti päritolu.

Oma esimese tanki ostis mees umbes 4300 euro eest ja tema sõnul paelus teda nende masinate juures kõige enam see, et miljoneid maksvat hunnitu väärtusega tehnikat sai soetada nii odavalt. Mees aimas, et nii see päris kindlasti ei jää, leides end peagi soomustehnikaga hangeldamas. „Osta on lihtne, aga müümisega peab ettevaatlik olema,“ sõnab kogu peremees muiates, „Valele kutile müües võid vangi sattuda.“

„Mul on üks teinegi Chieftain,“ jätkab Nick, „mis on praegu väärt ehk 47 000 eurot, aga iga aastaga tõuseb sellise tanki väärtus enam kui 5000 euro jagu“, lõpetab ümber „Dakari maratonrallist inspireeritud linnamaasturi“ jalutav mees. Tema kogust laenavat aeg-ajalt masinaid ka Briti armee, et tutvuda potentsiaalsete vaenlaste käes olevate surmariistade tulejõuga. Mis juhatab meid lõpetuseks sama ebahariliku looni nagu mees isegi on.

Kütusepaaki peidetud varandus

See jutt sai alguse kolme aasta eest, kui Nick asus taastama Vene päritolu Iraagi armee tanki, mis langes brittide kätte esimeses lahesõjas ja jõudis tema kogusse pärast 36 000 euro väljastamist. „Me ei saanud esiti aru, miks me ei suuda tuult alla teha tühjaks lastud kütusepaagile, aga seda püsti ajades nägime paagi alumisel poolel keevitatud paika, mida ei oleks pidanud seal olema.“

Paaki lahti lõigates leiti sealt viis kullakangi, mis kaalusid kokku 25 kilo. Ehk enam-vähem niipalju, mis paagi kaaluga tuttavale Nickile ja tema peamehaanikule Todd Chamberlainile üle jõu käis. „Tegu oli umbes kolm miljonit eurot väärt „lotovõiduga“, kuid pidin enda leiust politseile teada andma ja ootan oma leiutasu tänase päevani.“ Huvitav, kas „pealiku“ küüdis tehtav arupärimine võiks seda protsessi kiirendada😊?

Chieftain Mk10

Hind: 21 000 – 59 000 eurot.

Mootor: Rolls-Royce 13 Alpha, 12-silindriga 19-liitrine kahetaktiline diisel.

Võimsus: olenevalt kütusest umbes 963 hj.

Käigukast: kolme diferentsiaaliga poolautomaat.

Kaal: 55 tonni, konkreetsel tankil umbes 70 tonni.

Kiirusnäitajad: kuni 48 km/h teedel ja 15 km/h maastikul.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi